Επιτρέπονται τα γλυκά στην Δίαιτα;

Για αρκετό κόσμο η λέξη «γλυκό» είναι απαγορευμένη από το καθημερινό λεξιλόγιο κατά την προσπάθεια απώλειας βάρους. Όλες οι τροφές επιτρέπονται και όλες απαγορεύονται πάντα όμως με μέτρο και σωστή ποσότητα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα γλυκά. Τα γλυκά κατά την διάρκεια απώλειας βάρους δεν απαγορεύονται ούτε αποκλείονται τελείως από την διατροφή. Η δημιουργία απαγορευμένων τροφών οδηγεί σε στερητικά σύνδρομα, τα οποία οφείλονται σε σημαντικό βαθμό για υποτροπές σε περιόδους δίαιτας.

Υπάρχουν όμως υγιεινές επιλογές, για όσους παθαίνουν τις συνήθεις «υπογλυκαιμίες» προσπαθώντας να χάσουν βάρους. Τέτοιες επιλογές είναι τα αποξηραμένα φρούτα, τα γλυκά του κουταλιού, οι μαρμελάδες, το μέλι, οι μπάρες δημητριακών (υπό μορφή γκοφρέτας). Επίσης πολύ καλή επιλογή είναι ο χαλβάς από ταχίνι. Τα γλυκά αυτά δεν περιέχουν καθόλου λιπαρά παρά μόνο ζάχαρη καθώς και φυτικές ίνες που είναι σημαντικές στην λειτουργία του οργανισμού. Ο χαλβάς περιέχει μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά καθώς και αντιοξειδωτικές ουσίες όπου προστατεύουν τον οργανισμό από χρόνια νοσήματα όπως τα καρδιοαγγειακά και διάφορες μορφές καρκίνου.

Είναι προτιμότερο  λοιπόν να τρώμε γλυκά που έχουν σαν βάση την ζάχαρη και όχι γλυκά που έχουν σαν βάση το βούτυρο, την κρέμα γάλακτος, το αυγό (πχ οι πάστες) διότι αυτά είναι πλούσια πηγή κορεσμένων λιπαρών και χοληστερίνης, η αυξημένη κατανάλωση τους συνδέεται με τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και παραδοσιακές επιλογές όπως το γιαούρτι με το μέλι ή με το γλυκό του κουταλιού, το ρυζόγαλο, τα οποία με τα κατάλληλα υλικά, π.χ. ημίπαχο ή άπαχο γάλα, μπορούν να αποτελέσουν ιδανικές επιλογές για ένα υγιεινό σνακ ή επιδόρπιο.

Η σοκολάτα που είναι το αγαπημένο γλυκό των περισσοτέρων καλό είναι να αποφεύγεται διότι είναι μια γλυκιά «βόμβα» ζάχαρης, κορεσμένων λιπαρών και χοληστερίνης.  Όμως η αυτούσια μαύρη σοκολάτα ή γνωστή «κουβερτούρα» δεν βλάπτει την υγεία διότι έχει στεατικό οξύ το οποίο έχει την δυνατότητα να μεταβολίζεται στον οργανισμό ως μονοακόρεστο λιπαρό οξύ.

Με λίγα λόγια σημασία δεν έχουν μόνο οι θερμίδες αλλά και η προέλευσή τους, δηλαδή τα υλικά που χρησιμοποιούνται δεν πρέπει να είναι πλούσια σε κορεσμένα ζωικά λίπη ( βούτυρο, κρέμα γάλακτος) και χοληστερίνη (αυγό). Όσο πιο απλό είναι το γλυκό τόσο πιο καλό. Θυμηθείτε ότι 1 γρ ζάχαρης δίνει 4 θερμίδες, ενώ 1 γρ λίπους 9 θερμίδες.