Τρώμε ΑΡΓΑ ή ΓΡΗΓΟΡΑ;

Ίσως να έχετε ακούσει πολλούς διαιτολόγους και επιστήμονες υγείας να συστήνουν αργό και καλό μάσημα. Να δούμε όμως τι σημασία έχει το αυτό το μάσημα για τον οργανισμό.

Η διαδικασία της χώνεψης ξεκινά μέσα στο στόμα, όπου τα δόντια και η γλώσσα κόβουν τα μεγάλα κομμάτια της τροφής σε μικρότερα. Οι σιελογόνοι αδένες εκκρίνουν σάλιο μέσα στο στόμα, ώστε να αναμειχθεί με την τροφή. Η ημερήσια παραγωγή του σάλιου φθάνει τα 1,5 με 2 λίτρα. Ο λόγος που συμβαίνει αυτή η διαδικασία, είναι διότι το σάλιο βοηθά τη χώνεψη.

Το σάλιο διευκολύνει το μάσημα της τροφής και περιέχει επίσης ειδικές ουσίες, τα ένζυμα, που προετοιμάζουν και διευκολύνουν τη διάσπαση της κάθε μπουκιάς από τα υγρά του στομάχου, απελευθερώνοντας τα θρεπτικά της συστατικά. Το ένζυμο που ονομάζεται αμυλάση αρχίζει να μεταβολίζει τους υδατάνθρακες.

μετΌταν καταπίνουμε την τροφή μας βιαστικά χωρίς να την έχουμε μασήσει αρκετά τότε δυσκολεύεται η χώνεψη, δημιουργούνται διάφορα αέρια στα έντερα και φούσκωμα στο στομάχι και επίσης δυσκολεύεται η διάσπαση της τροφής στα θρεπτικά της συστατικά, με αποτέλεσμα να χάνεται από τον οργανισμό μας σημαντική ποσότητα από βιταμίνες και μέταλλα.

Μακροπρόθεσμα η μη καλή μάσηση της τροφής μπορεί να οδηγήσει σε παθήσεις του πεπτικού συστήματος, όπως γαστρικό έλκος, καούρες, οπισθοστερνικό καύσο, δυσπεψία και διάφορα άλλα γαστρεντερικά προβλήματα. Η καλή μάσηση λοιπόν, αποτρέπει τον τραυματισμό του γαστρεντερικού σωλήνα από τα άπεπτα υπολείμματα της τροφής και διευκολύνει την προώθηση της τροφής από το στομάχι στο λεπτό έντερο και από εκεί σε όλα ταεπόμενα διαδοχικά τμήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα άτομα που δε μασούν καλά την τροφή τους και τρώνε γρήγορα δεν αισθάνονται εύκολα κορεσμό, με αποτέλεσμα να καταναλώνουν πολύ μεγάλες ποσότητες φαγητού προκειμένου να χορτάσουν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αυξάνουν το σωματικό τους βάρος και να οδηγούνται σε παχυσαρκία, εμφανίζοντας πολλές από τις επακόλουθες επιπτώσεις: σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ, υπέρταση, αθηροσκλήρωση κ.λ.π.

Οι περισσότεροι άνθρωποι συνηθίζουν να σηκώνονται από το τραπέζι, όταν πια είναι αδύνατον να χωρέσει άλλη τροφή στο στομάχι τους. Ένας καλός τρόπος για να μπορέσουμε να καταλάβουμε αν έχουμε χορτάσει είναι μέσω ενός ειδικού μηνύματος που παίρνει ο εγκέφαλος. Για να καταλάβει ο εγκέφαλος ότι έχει χορτάσει το σώμα, πρέπει να περάσουν περίπου 20 λεπτά, ώστε να ανέβει το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα, λόγω της πέψης των τροφών. Όταν αυτό φθάσει σ' ένα συγκεκριμένο επίπεδο, τότε γίνεται αντιληπτό από τον εγκέφαλο και σημαίνει ότι ήδη έχουμε καταναλώσει αρκετή τροφή για να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Αν λοιπόν μέσα σ' αυτά τα 20 λεπτά έχουμε καταναλώσει ότι υπάρχει πάνω στο τραπέζι, τότε σίγουρα θα έχουμε καταναλώσει πολύ περισσότερα από αυτά που χρειαζόμαστε με αποτέλεσμα ο οργανισμός να αποθηκεύει την περίσσια ποσότητα τροφής σε λίπος κυρίως στις περιφέρεια και στην κοιλιά.

Πρέπει λοιπόν να τρώμε αργά και να μασάμε καλά την τροφή μας, ώστε όχι μόνο να τρώμε όσο ακριβώς χρειαζόμαστε και να εξασφαλίζουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά της τροφής αλλά και να αποφύγουμε την εμφάνιση παχυσαρκίας, καθώς και των ανεπιθύμητων συνεπειών αυτής.