H οικονομική κρίση παχαίνει;

Η οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας επηρεάζει και την ποιότητα της τροφής μας. Τα οικονομικά προβλήματα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις διατροφικές μας συνήθειες και ενώ θα περίμενε κανείς ότι η κρίση θα μας αδυνατίσει τελικά μας οδηγεί  προς την αντίθετη κατεύθυνση. Η  κρίση ευνοεί την παχυσαρκία. Οι έλληνες στην ανάγκη να μειώσουν τα έξοδα τους επιλέγουν πιο φθηνά τρόφιμα που συγχρόνως είναι πιο ανθυγιεινά. Φαγητά πλούσιο σε αλάτι, κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και θερμίδες, αυξάνοντας τις πιθανότητες να εμφανίσουν παχυσαρκία, υπέρταση και καρδιαγγειακά προβλήματα.

 
Φρούτα –Λαχανικά. Ποια είναι η εποχή τους;

I A N O Y A Ρ I O Σ:

• ΦΡΟΥΤΑ: Αχλάδι, γκρέιπ-φρουτ, λεμόνι, μανταρίνι, μήλο, πορτοκάλι

•ΛΑΧΑΝΙΚΑ: Αγκινάρα, καρότο, κουνουπίδι, λαχανάκι Βρυξελλών, λάχανο, μαρούλι, μανιτάρι, μπρόκολο, σπανάκι

 
Ψάρια: Πότε είναι η σωστή εποχή τους

Μπορεί να βρίσκουμε σχεδόν όλα τα ψάρια καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, όμως ακόμα και αυτά έχουν την εποχή τους.

Ιανουάριος
Σφυρίδα, λαυράκι, γόπα, τσιπούρα, κουτσομούρα, σαργό, σκορπίνα, μπαρμπούνι, βραστόψαρα, γλώσσα, λυθρίνια, ροφός, συναγρίδα, μαρίδα, χειλού, καλαμάρια, χταπόδι, στρείδια, μύδια.

 
Οδηγίες για την ασφάλεια των τροφίμων κατά το μαγείρεμα

► Πλύνετε πολύ καλά τα χέρια σας πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία.

► Αν έχετε οποιοδήποτε κόψιμο ή πληγές στα χέρια σας καλύψτε το με αδιάβροχη γάζα ή τσιρότο

► Πλύνετε καλά τα χέρια σας με σαπούνι μετά από επαφή ωμών τροφίμων, ειδικά των κρεάτων.

► Πλύνετε τα λαχανικά και τα φρούτα πριν τα χρησιμοποιήσετε

► Χρησιμοποιείστε διαφορετικά μαχαίρια για την κοπή διαφορετικών υλικών (πχ διαφορετικό μαχαίρι για το κρέας, διαφορετικό για τα λαχανικά κλπ).

 
Η αξία του Πρωινού

Στη σημερινή εποχή, με τους γρήγορους ρυθμούς που ζούμε το πρωινό γεύμα φαντάζει πολυτέλεια. Είναι απαραίτητο οι άνθρωποι να ξεκινάνε την ημέρα τους τρώγοντας πρωινό. Το πρωινό αποτελεί το πιο σημαντικό γεύμα στην διατροφή των παιδιών και όλων μας. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο λάθος από το να μάθουμε τα παιδιά μας να μην τρώνε πρωινό. Πιο αναλυτικά:

► Mε το πρωινό, προμηθεύουμε τον οργανισμό άμεσα με την ενέργεια που χρειάζεται διότι το σώμα μας προέρχεται από οκτώ ώρες νηστείας και χρειάζεται ενέργεια για να καλύψει τις πρώτες ανάγκες της ημέρας. Πιο συγκεκριμένα ο οργανισμός χρειάζεται υδατάνθρακες δηλαδή γλυκόζη, το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος. Τους υδατάνθρακες τους λαμβάνουμε από το ψωμί , τα δημητριακά, τα φρούτα χυμοί, μέλι, το γάλα κ.α.Αυτές οι τροφές ενισχύουν τον οργανισμό με βιταμίνες, ασβέστιο, σίδηρο, απαραίτητα συστατικά για καλή υγεία.

 
Πόσο πραγματικά χρειαζόμαστε να τρώμε;

Το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια για όλες τις λειτουργίες του που μπορούν να διαχωριστούν σε τρεις κατηγορίες:

  • ► Διατήρηση των ζωτικών λειτουργιών όπως χτύποι της καρδιάς, διατήρηση θερμοκρασίας, αναπνοή, πέψη,  επισκευή κατεστραμμένων μυών.
  • ► Δραστηριότητες και γυμναστική
  • ► Ειδικές καταστάσεις όπως εγκυμοσύνη και θηλασμός.

Ο καθένας χρειάζεται διαφορετική ποσότητα ενέργειας για να διατηρήσει το βάρος του σταθερό και αυτή διαφέρει ακόμα και στο ίδιο άτομο από μέρα σε μέρα. Επιπλέον διαφέρει από άτομο σε άτομο, και εξαρτάται από την ηλικία μας, το φύλο, το ύψος και το βάρος, τον τρόπο ζωής και πολλούς άλλους παράγοντες. Ακόμα και δύο άτομα με ακριβώς το ίδιο ύψος και ηλικία μπορεί να έχουν διαφορετικές θερμιδικές ανάγκες.

 
Ο ρόλος του νερού στον ανθρώπινο οργανισμό.

Το πολυτιμότερο αγαθό της φύσης είναι το νερό. Το νερό αντιστοιχεί στο 60% του σωματικού βάρους του μέσου ενήλικου άντρα και στο 50% της γυναίκας. Όσο περισσότερη μυϊκή μάζα έχει κάποιος, τόσο μεγαλύτερο ποσοστό νερού θα έχει. Το μεγαλύτερο ποσοστό του νερού του σώματος βρίσκεται μέσα στα κύτταρα (ενδοκυττάριο νερό). Το υπόλοιπο βρίσκεται έξω απ' τα κύτταρα (εξωκυττάριο νερό) και κυρίως μέσα στα αγγεία, τα μάτια και το αίμα. Δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό και γι' αυτόν το λόγο χρειάζεται να το αναπληρώνεις συνεχώς.

Το νερό αποτελεί τον διαλύτη εκείνο στον οποίο διαλύονται οι θρεπτικές ουσίες, μεταφέρονται και χρησιμοποιούνται απ' τον οργανισμό. Όσα θρεπτικά συστατικά κι αν πάρουμε απ' τις τροφές, αν ο οργανισμός δεν έχει νερό, τα συστατικά αυτά δεν μπορούν να δράσουν. Έτσι, το νερό είναι απαραίτητο σε όλες τις διεργασίες που γίνονται στο σώμα και ιδιαίτερα για τη λειτουργία του μεταβολισμού. Συμβάλει στην φυσιολογική λειτουργία της πέψης και της απορρόφησης των τροφών και ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος. Παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στη δομή και τη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος κι είναι το μεταφορικό μέσο των θρεπτικών συστατικών, των ηλεκτρολυτών και των ορμονών του οργανισμού.


 
Η Διατροφή μας για τους καλοκαιρινούς μήνες

Στόχος μας πρέπει να είναι η αλλαγή των διατροφικών μας συνηθειών, ώστε να μην επιβαρύνουμε επιπλέον τον ήδη ταλαιπωρημένο από τις υψηλές θερμοκρασίες οργανισμό μας. Η διατροφή μας λοιπόν κατά την περίοδο του καλοκαιριού, έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες.

Φροντίζουμε για τη σωστή ενυδάτωση
Για τη σωστή ενυδάτωση του οργανισμού μας πίνουμε άφθονο νερό (10-12 ποτήρια καθημερινά), δροσερά αφεψήματα, αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη και φρέσκους χυμούς, ιδιαίτερα τις ώρες που βρισκόμαστε κάτω από τον καυτό ήλιο. Προτιμήστε την σόδα ή το μεταλλικό νερού και προσθέστε μια φέτα απο λεμόνι, ή πορτοκάλι.σουμε, λοιπόν, με συνέπεια αυτή την καλή συνήθεια